احتمال افزایش خطر ابتلا به دیابت با نوشابه‌های رژیمی

آیا می‌توان با اطمینان و خیال راحت نوشابه‌های رژیمی نوشید؟

با وجود بحث‌هایی که بر سر ارتباط بین نوشابه‌های رژیمی و افزایش وزن وجود دارد، مطالعه‌ی جدیدی که در Nature منتشر شده است ادعا می‌کند که نوشابه‌های شیرین شده‌ی مصنوعی، بعلت اثراتی که روی باکتری‌های دستگاه گوارش میگذارند، می‌توانند باعث عدم تحمل گلوکز و افزایش خطر ابتلا به دیابت شوند!

دیابت، هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و حدود ۲۹ ملیون آمریکایی با این بیماری زندگی می‌کنند.

اصطلاح عدم تحمل گلوکز، راهی برای توصیف مشکلات مربوط به سوخت و ساز بدن است، که می‌تواند باعث شود قند خون، بالاتر از میزان طبیعی‌اش شود. این مسئله، با گذشت زمان می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

یافته‌های بدست آمده از این مطالعه که توسط محققان در موسسه‌ی علوم وایزمن انجام شد، می‌تواند روی بخش بزرگی از جمعیت ما تاثیر بگذارد، به این دلیل که بسیاری از مردم، نوشیدنی‌های بدون کالری مانند نوشابه‌های رژیمی می‌نوشند، زیرا آنها مستقیما قند خون را بالا نمی‌برند.

نتایج این مطالعه‌ی جدید از فعالیت میکروب‌های داخلی روده یا میکروبیوم (انواع باکتری‌هایی که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند) بدست آمده است. باکتری‌های موجود در روده‌ی انسان‌ها، بیشتر از تعداد سلول‌های بدنشان است، و حدود ۱۶۰ نوع باکتری در هر یک از ما وجود دارد.

نوع باکتری‌ها به این عوامل بستگی دارد: روش بدنیا آمدن ما، چگونگی تغذیه‌ی ما در کودکی، چیزهایی که در بزرگسالی می‌خوریم و همچنین هر آنتی بیوتیک یا داروی دیگری که تا بحال مصرف کرده‌ایم.

باکتری‌های روده، چیزهای مفیدی هستند. آنها از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می‌کنند و ویتامین‌های K وB12 تولید می‌کنند. اگرچه این قسمت از تحقیقات، نسبتا جدید است، اما دانشمندان درحال بررسی آن هستند که آیا میکروبیوم منحصر بفرد یک شخص می‌تواند سیستم ایمنی، گوارش، وزن، رفتار، خلق و خو و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت را کنترل کند یا نه.

در مطالعه‌ی اخیر در مورد عدم تحمل گلوکز، بنظر می‌رسد وجود شیرین کننده‌های مصنوعی به بعضی باکتریهای روده اجازه‌ی رشد می‌دهد، اما مانع رشد بقیه می‌شود.

این مطالعه نشان داد که وارد کردن شیرین کننده‌های مصنوعی، از جمله ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز، به روده‌ی موش‌ها می‌تواند ترکیب و عملکرد باکتری‌های مفیدی که در آنجا زندگی می‌کنند را تغییر دهد. در نتیجه منجر به مشکلات قند خون گردد.

وقتی محققان متوجه شدند که این موش‌ها مقاومت به انسولین پیدا کرده‌اند، در ادامه به تجزیه و تحلیل اطلاعات ۴۰۰ انسان پرداختند. با استفاده از این اطلاعات، آنها دریافتند افرادی که زیاد از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کردند نسبت به کسانی که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده نمی‌کردند، نشانگر آزمایشگاهی قند خون بالاتری داشتند.

این مسئله غیر منتظره بود، زیرا شیرین کننده‌های مصنوعی، اغلب به این دلیل استفاده می‌شوند که قند خون مصرف کننده را بالا نمی‌برند.

پس از این کشف، محققان مطالعه‌ی کوچکی روی ۷ نفر که در هفته بین ۱۰ تا ۱۲ بسته شیرین کننده‌ی مصنوعی (این مقدار مصرف، بعنوان مقدار مصرف زیاد تعیین شد) مصرف می‌کردند، انجام دادند. حتی بعد از یک دوره‌ی کوتاه، اکثر این افراد دچار مشکلات قند خون شدند.

اگرچه این مطالعه تنها شامل ۷ نفر بود، اما نتایج هشدار دهنده‌ای داشت، زیرا قند خون بالا و عدم تحمل گلوکز در دراز مدت می‌تواند باعث ابتلای فرد به دیابت شود.

به یاد داشته باشید که برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این نظریه، به مطالعات بیشتری نیاز است. مطالعات میکروبیوم پیچیده است، زیرا هیچ دونفری با یک ترکیب باکتری یکسان وجود ندارند، همچنین هر کسی که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده کند، لزوما به دیابت مبتلا نخواهد شد.

با تمام اختلاف نظرهای قبلی در مورد این نوشیدنی‌ها و تحقیقات جدید که انجام می‌شوند، شاید بهترین کار این باشد که از حالا از این نوشیدنی‌ها دوری کنیم، و بجای آنها از آب، آب گازدار ساده، یا انواع چای استفاده کنیم.

برچسب

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در خصوص “احتمال افزایش خطر ابتلا به دیابت با نوشابه‌های رژیمی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =

دسته بندی