مکالمه دکتر کرمانی و خانم چاق( قسمت دوم)

خانم چاق : چرا کمبود ویتامین باعث کُندی کاهش وزن می گردد ؟

دکتر کرمانی : ویتامین ها در فعالیتهای سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند ، و کمبود ویتامین منجر به کم شدن سوخت و ساز و در نتیجه منجر به ایجاد کُندی در کاهش وزن می شود .

خانم چاق : چه طور متوجه این کمبود می شویم و چه کار باید بکنیم ؟

دکتر کرمانی : معمولا بعد از ۵-۶کیلوی اول توصیه میکنم از کپسول مولتی ویتامین استفاده کنید.

B – اشکالات اجرایی
خانم چاق : اشکالات اجرایی چیست ؟

دکتر کرمانی : مشکلاتی در تطبیق و اجرای رژیم پیش می آید که باعث ناامیدی و کٌندی کاهش می-شود. برای مثال :
رژیم های کاهش وزن بر اساس وزن افراد داده می شود ، هم چنان که وزن آن فرد کاهش می یابد، باید مقدار کالری لیست غذایی هم کاسته شود تا کٌندی در کاهش وزن ایجاد نشود . افرادی که همان رژیم را بدون تغییر ادامه می دهند ، کاهش وزن آنان کٌند می شود ، و شاید هم متوقف گردد .

خانم چاق : چرا کٌند می شود ؟

دکتر کرمانی : علم تغذیه می گوید :
کالری لازم برای نگه داشتن وزن یک خانم خانه دار یا یک آقای کارمند تقریبا معادل ۳۰ کالری برای هر یک کیلوگرم می باشد .
کالری لازم برای کاهش وزن خانم خانه دار یا آقای کارمند تقریبا ۲۰ کالری برای هر یک کیلوگرم می باشد. .
مثلا نیاز فرد ۱۲۰ کیلوگرمی برای نگه داشتن وزن ،
۱۲۰×۳۰ = ۳۶۰۰ کالری است .
ولی مقدار کالری لازم برای کاهش وزن همان فرد ، ۲۴۰۰ کالری ( اولین لیست غذایی که به او داده می شود برای کاهش ۴ کیلوگرم در ماه ) .
اگر وزن این فرد به ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یافت، باید کالری دریافتی برای کاهش وزنش از ۲۴۰۰ به ۲۰۰۰ تنزل کٌند ( هر کیلو وزن ۲۰ کالری ) .
اگر وزن این فرد به ۸۰ کیلوگرم کاهش یافت، باید کالری دریافتی او ؛ از۲۰۰۰ به ۱۶۰۰ تنزل کٌند ( هر کیلو وزن ۲۰ کالری ) .
اما اگر این فرد همان رژیم اوّلی ۲۴۰۰ کالری استفاده کُنَد ، کاهش وزنش کُند می شود و بعد از آن کم کم توقف می گردد .
اگر وزن این فرد به وزن ۸۰ کیلوگرم برسد ، باید به او ۱۶۰۰ کالری بدهیم وگرنه کاهش وزن او کاملاً متوقف میشود .

خانم چاق : علّت توقّف چیست ؟

خانم چاق : علت آن بسیار واضح است .میدانید وقتی وزن به ۸۰ کیلوگرم می رسد ، نیاز او برای نگه داشتن وزن چه قدر می شود؟

خانم چاق : نیاز او برای نگهداشتن وزن ۸۰ کیلوگرم ۸۰ × ۳۰ = ۲۴۰۰ کالری می باشد .

دکتر کرمانی : در این حالت کالری مورد نیاز ، مساوی با کالری دریافتی او می شود ، بنابراین کاهش وزن او کاملا متوقف می شود .

خانم چاق : آیا راهی برای جلوگیری از کندی یا توقف کاهش وزن وجود دارد ؟

دکتر کرمانی : ، برای جلوگیری از ایجاد توقف یا کُندی با کاهش هر ۳۵۰۰ گرم ، حدوداً ۶۰ کالری دریافتی از رژیم را کم می کنیم .

خانم چاق : آیا عوامل اجرایی دیگری هم موجود است ؟

دکتر کرمانی : یکی دیگر از عوامل اجرایی که منجر به کندی و دلسرد شدن رژیم گیرنده می شوداین است که :
در دو هفته اول از شروع رژیم ، رژیم گیرنده بیش از سه کیلوگرم وزن کم می کند ، ولی در هفته های بعد مقدار کاهش وزن دو کیلوگرم می شود ، این امر باعث می شود که رژیم گیرنده احساس کند نتیجه کاهش دو هفته اول بهتر بوده است .

خانم چاق : چرا این پدیده پیش می آید ؟

دکتر کرمانی : با اجرای رژیم غذایی ، بدن باید هر هفته یک کیلوگرم وزن کم کند ؛ امّا ، هنگام شروع رژیم غذایی و به علّت تراکم مایعات اضافی در بدن ، فرد در دو هفته اول ، حدودا سه و نیم کیلوگرم وزن کم می کند که . یک و نیم کیلوگرم آن ، آب و املاح اضافی بدن می باشد .
کاهش دو هفته نخست را باید یک وضع استثنایی در نظر بگیریم ، و کندی سرعت کاهش وزن در هفته های بعدی نباید شما را ناامید و افسرده کند .
یکی دیگر از اشکالات اجرایی نیز ” سفرها ” هستند .

خانم چاق : چرا؟

دکتر کرمانی : در سفر ، انسان از دیدن طبیعت بکر از قبیل کوهها، رودخانه ها ، دریا وهمچنین مشاهده آثار باستانی و غیره بالاترین لذت را می برد . امّا چاق ها بالاترین لذت را در پهن کردن سفره کنار رود و در طبیعت بکر ، و مقابل آثار باستانی می دانند و به غارت کردن غذاهای رنگارنگ مشغول می شوند . این غذا برای او از صدها طبیعت بکر و آثار باستانی زیبا تر بهتر است .و دریافتی او از غذا ها چندین برابر بیشتر می شود ، شبیه این مشکل را در میهمانی ها هم داریم .

خانم چاق : چه طور آقای دکتر ؟

دکتر کرمانی : چاق میهمان باشد یا میزبان، هیچ فرقی برایش نمی کند . اگر چاق میهمان باشد، غذاهای رنگا رنگ را می بیند و فرمان های بخور بخور او را تحریک می کند ، در نتیجه دیسهای غذا را یکی بعد از دیگری کن فیکون می کند! .
امّا اگر چاق میزبان باشد ، پس از صرف غذا و رفتن میهمان ها ، خود را تنها با کلی غذاهای باقی مانده از میهمانی دیده و مجبور می شود برای جلوگیری از دور ریختن نعمت خدا ، تک تک غذاها را در شکم خود در چند وعده جا بدهد البته به بهانه جلوگیری از اسراف .
یکی دیگر از اشکالات اجرایی ” هم تن دادن به گفته های اطرافیان ” است .

خانم چاق : چطور ؟

دکتر کرمانی : متأسفانه هنگام رژیم گرفتن، افراد رژیم گیرنده مورد انتقادهای منفی از اطرافیان قرار می گیرند . منتقدان یکی از این دو گروه هستند : دوست دلسوز اما بی اطلاع ؛ یا دشمن دانا .
دوست بی اطلاع ؛ پدر، مادر، یا دوستانی اند که از لاغر شدن شما نگرانند و با حسن نیت و دلسوزی سخن می گویند و از تغییرات چهره شما اظهار نگرانی و دلسوزی می کنند .
اما دشمن دانا : افرادی هستند که موفّقیت شما را نمی توانند ببینند و تحمل کنند ، زیرا خودشان در این کار ناموفق بوده اند . آنان انتقاد می کنند و کار شما را مُد پرستی و نادرست می دانند.

خانم چاق : آقای دکتر من همین مشکل را دارم و هر دو گروهی که فرمودید دور من را گرفته اند و هرچه که دلشان می خواهد به من می گویند ؛ در این گونه موقعیت ها چه باید کرد ؟

دکتر کرمانی : از امروز تصمیم بگیرید که به گفته های آنان گوش ندهید . بدانید که دوست نادان از دشمن دانا خطرناک تر است . بخاطر داشته باشید هیچ موضوعی مهمتر از سلامتی شما نیست.
یکی دیگر از اشکالات اجرایی که به برنامه های رژیم غذایی لطمه می زند، غذا خوردن خارج از منزل و در رستوران است.

خانم چاق : چه مشکلی ایجاد می کند ؟

دکتر کرمانی : صرف غذا در رستوران ، یک فرق مهم با خانه دارد و آن این است که در رستوران بیش از نیاز فرد رژیم گیرنده غذا سرو میشود و چون پول آن را داده ، دلش اجازه نمی دهد که نیمی از غذا هارا نخورد .

خانم چاق : چه کار باید کرد ؟

دکتر کرمانی : کمتر سفارش بدهید . مثلا اگر ۳ نفر هستید دو پرس درخواست کنید ، و اگر تنها بودید باقی مانده غذا را در ظرف یک بار مصرف بگذارید و آن را برای وعده بعد با خود ببرید .

خانم چاق : دیگر نکات واشکالات اجرایی چیست ؟

دکتر کرمانی : ناخنک زدن ها! خوردن چند دانه پسته هنگام تماشای تلوزیون و چند عدد خرما بعد از غذا و نوشیدن یک لیوان شربت در منزل همسایه و… همه و همه دست به دست هم داده روند کاهش وزن شما را کند و در بعضی مواقع چه بسا باعث افزایش وزن شما نیز میشود.

C – عادات غلط بر سر سفره :
۱ – لقمه بزرگ برداشتن .
۲ – قاشق را در بشقاب نگذاشتن.
۳ – برداشتن لقمه جدید قبل از بلعیدن لقمه قبلی .
۴ – لقمه ها را نجویده قورت دادن .
خانم چاق : چه طور می توانیم این عادات را تغییر دهیم ؟
دکتر کرمانی : از امروز چهار تغییر زیر را اجرا کنید :
۱ – لقمه ها را تا حد ممکن کوچک بگیرید .
۲ – قاشق را بعد از که از دهان در آوردید ، در بشقاب بگذارید.
۳ – تا لقمه را نبلعیده اید ، قاشق بعدی را برندارید .
۴ – تا خوب نجویده اید لقمه را قورت ندهید.

D – باورهای غلط
دکتر کرمانی : متاسفانه خیلی از عقاید وافکار وباورهای غلط در موضوع تغذیه وجود دارد ، که مردم آن ها را بعنوان حقایق علمی تلقی می کنند و بااین طرز فکر نادرست بر مشکلات تغذیه ای خود اضافه می کنند. از جمله باور های غلط این است که می گویند رژیم غذایی سردرد و سرگیجه ایجاد می کند و نوشیدن آب قند یا نبات یا وصل کردن سرم قندی ، سردرد و سرگیجه را خوب می کند.

خانم چاق : پس در حالت سردرد و سرگیجه چکار کنیم ؟

دکتر کرمانی : اگر این گونه حالت ها سراغ شما می آید ، بهتر است مرتبا از هویج استفاده کنید تااز بروز این مشکلات جلوگیری کند .
یکی دیگر از باورهای غلط این است که می گویند رژیم غذایی منجر به افت فشار خون می شود .

خانم چاق : چرا این باور غلط است ؟

دکتر کرمانی : غلط است ، زیرا هیچ ارتباطی بین قند خون و میزان فشار خون وجود ندارد ، اگر این ارتباط. صحت داشت پس افرادی که دیابت دارند، باید فشار خونشان خیلی بالا باشد .در حالی که فشار آنان هیچ ارتباطی با قند خونشان ندارد .
همچنین اعتقاد دارند که قندهای طبیعی مثل توت و کشمش و خرما و انجیر چاق نمی کند .
در حالی که ۱۰۰ گرم توت خشک یا انجیر خشک ۳۰۰ کالری دارد و شکر معمولی ۴۰۰ کالری دارد.

خانم چاق : پس چرا پزشکان توصیه می کنند که تا می توانید از قندهای طبیعی استفاده کنید .

دکتر کرمانی : زیرا قند موجود در گیاهان خالی از مواد شیمیایی و سرشار از املاح و ویتامین های مختلف میباشد .
همچنین یکی از باورهی غلط این است که می گویند : میوه نه تنها چاق نمی کند بلکه لاغر هم می کند !

خانم چاق : میوه دیگه چرا ؟ مگر میوه چاق می کند ؟

دکتر کرمانی : آیا می دانید یک موز چند کالری دارد .؟

خانم چاق : خیر ؛ نمی د ادنم .

دکتر کرمانی : یک موز درشت دارای ۱۵۰ کالری است ، شما می دانید که یک حبه قند ۱۰ کالری دارد
بنابراین یک موز معادل ۱۵ حبه قند است ، آیا ۱۵ حبه قند چاق نمی کند ؟
خانم چاق : حتما چاق می کند .

دکتر کرمانی : همچنین یکی از خرافات شایع این است که همه می گویند سیب لاغر می کند ، در حالی که یک سیب با حجم متوسط دارای ۷۰ کالری است و معادل ۷ حب قند است و چاق کننده می باشد .
متاسفانه همان کسانی که می گویند سیب لاغر می کند ، می گویند نمک چاق می کند .
همه این گفته ها خرافات و دروغ است . و حقیقت این است که ؛ نه سیب لاغر می کند و نه نمک چاق می کند.

خانم چاق : من امتحان کردم وقتی نمک غذا زیاد باشد بیشتر می خورم و چاق می شوم .

دکتر کرمانی : نمک غذا اگر زیاد باشد ، دو حالت ایجاد می کند :
۱ – غذا خوشمزه تر می شود و در نتیجه ، بیشتر خورده می شود و این منجر به افزایش وزن می گردد ، پس نمک شما راچاق نکرد بلکه بیشتر خوردن باعث چاقی شما شد .
۲ – غذا که پر نمک باشد مایعات بدن افزایش می یابد ( برای ایجاد تعادل بین املاح و مایعات ) و در اثر تجمع مایعات وزن بالا میرود .

خانم چاق : پس در اثر مصرف نمک وزن افزایش یافت .

دکتر کرمانی : این افزایش وزن فقط افزایش مایعات است که با یک قرص مدرر می توان از آن خلاص شد .
یکی دیگر از باورهای غلط این است که هندوانه آب است !! ، هندوانه ای که هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۲۳ کالری است ،و ما هر بار کمتر از دو کیلوگرم نمی خوریم .
دوکیلوگرم هندوانه دارای ۴۶۰ کالری است ، و چون هر ۷،۷ کالری می تواند یک گرم دنبه بسازد ، بنابراین ۴۶۰ کالری از هندوانه می تواند ۶۰گرم دنبه بسازد . پس چطور هندوانه می تواندآب باشد .

خانم چاق : آقای دکتر یعنی دیگه هندوانه نخوریم ؟

دکتر کرمانی : خیر از آن به عنوان یک میوه با کالری استفاده کنید ، نه میوه ای بدون کالری .
یکی دیگر از خرافات رایج بین مردم این است شیرینی بعد از غذا باعث هضم آن شده و چاق نمی کند در حالیکه کاملا عکس این مطلب صادق است . نمی دانم اینگونه خرافات از کجا آمده و چرا مردم عزیزمان آنها را به راحتی باور می کنند .
برای رسیدن به یک جامعه سالم باید با کمک یکدیگر فرهنگ غذایی جامعه را تغییر داده و باورهای نادرست را تصحیح کنیم .

برچسب

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در خصوص “مکالمه دکتر کرمانی و خانم چاق( قسمت دوم)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هشت =

دسته بندی