طول عمرتان را افزایش دهید

مطالعات نشان می دهند که دویدن به طور منظم و روزانه، طول عمر مردان را به میزان ۶٫۲ سال و زنان را ۵٫۶ سال افزایش می دهد. محققان توصیه می کنند برای برخورداری از حداکثر فواید دویدن، ۱ تا ۲٫۵ ساعت در هفته با سرعت کم یا متوسط بدوید.


در این مطالعه که در سال ۱۹۷۶ آغاز شد، ۲۰۰۰۰ مرد و زن ۲۰ تا ۹۳ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق گسترده شامل بررسی بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، دمانس (زوال عقل)، صرع، نارسایی قلبی و ایست تنفسی در خواب (آپنه) بود.

همچنین ارتباط بین طول عمر و ورزش های مختلف مورد مطالعه قرارگرفت. محققان میزان مرگ و میر ۱۱۱۶ مرد دونده و ۷۶۲ زن دونده را با افرادی که این ورزش را انجام نمی دادند، مقلیسه نمودند. مدت زمان دویدن در هفته و همچنین سرعت (آرام، متوسط و سریع)، فاکتورهای اصلی در نظر گرفته شدند.

اطلاعات ۴ بار و در بین سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸، ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳، ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ جمع آوری گردید. در طی ۳۵ سال مطالعه و پیگیری، ۱۲۲ مورد مرگ در بین افراد دونده و ۱۰۱۵۸ مورد مرگ در بین افرادی که نمی دویدند، ثبت شد.

محققان این طور نتیجه گرفتند که دویدن خطر مرگ و میر را در زنان و مردان به میزان ۴۴ درصد کاهش می دهد و موجب افزایش طول عمر به میزان ۶٫۲ سال در مردان و ۵٫۶ سال در زنان می شود.

دویدن به مدت ۱ تا ۲٫۵ ساعت در هفته با سرعت کم یا متوسط و در طی ۲ تا ۳ جلسه، بیشترین اثر مثبت را به دنبال خواهد داشت.

نکته جالب این بود که میزان مرگ و میر در بین کسانی که به میزان متوسط، فعالیتی مثل دویدن داشتند کمتر از کسانی بود که فعالیت بدنی نداشتند و یا اینکه ورزش و فعالیت بسیار سنگین داشتد.

دویدن اثرات سودمندی بر سلامتی دارد، شامل:

– بهبود دریافت اکسیژن
– کاهش فشارخون
– افزایش حساسیت انسولین
– بهبود فعالیت قلب
– افزایش تراکم استخوان
– کاهش تجمع پلاکت ها
– کاهش خطر ایجاد لخته
– کاهش التهاب
– پیشگیری از چاقی
– بهبود عملکرد ایمنی
– بهبود سطح چربی های خون (افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش تری گلیسریدهای خون)
– بهبود فعالیت های فیزیولوژیک بدن
– بهبود روابط اجتماعی و ارتقای سلامت روانی

برچسب

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در خصوص “طول عمرتان را افزایش دهید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یک =

دسته بندی