توصیه هایی برای جلوگیری از پیری زودرس

با روزگار غدار چه كنیم؟
شوك، تصادف، آبروریزی، بحران‌های مالی وسوگواری‌های پیاپی و … خیلی راحت می‌تواند شما را از میانسالی به میانه سالمندی پرتاب كند.
روان‌شناسان یكی از علت‌های مهم كه در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوك‌های عصبی می‌دانند.
برای این‌كه دچار پیری زودرس نشوید باید جلوی تنش‌های عصبی و افسردگی خود را بگیرید. ایمان به خدا به ما می‌فهماند كه ما هرگز تنها نیستیم و در بد‌ترین شرایط قدرت بی‌انتها و ثروت بی‌انتهای خدا پشتیبان ماست و تمام ذخایر نهفته و آشكار كائنات می‌تواند در دسترس ما قرار گیرد و از درگاه الهی هیچ كسر نخواهد شد.
اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌كنیم موجودات به سمت كمال خود حركت می‌كنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیكان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شكست خورده.
بنابراین اگر می‌خواهید غم روزگار پیرتان نكند مهارت‌های حل مسأله و كنار آمدن با مسائل را بیاموزید.

احساسات بد شما را پیر می‌كند
تحقیقات در مورد بیماری‌هایی كه ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند كه خلق و خوی تند، كینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌كنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افكارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفكر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد كند.
بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ كنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید
جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. كمبود آب و سوءتغذیه میتواند كودكان را هم مانند پیرانی كهنسال جلوه دهد.
برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.
۶ تا ۸ لیوان آب یا مواد آبكی میل كنید.
پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌كنند.
ویتامین A در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر كلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده كنید و دور جگر را خط بكشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع كنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می‌دهد.
ویتامین C نیز در مكانیسم تولید كلاژن نقش دارد و مصرف آن به كشسانی پوست كمك ‌كرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌كند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.
روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه كتان و زیتون كه حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما كمك می‌كنند.
انگور، كشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، كلم بروكلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند كه می‌توانند به جوان‌ماندن شما كمك كنند.

دشمنان جوانی
۱ – بیش از یك‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر كند.

۲ – كمتر از ۸ ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

۳ – كاهش و اضافه‌كردن وزن در زمانی كوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا كند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

۴ – استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید كلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروكیده می‌شود.

نخوردنی‌ها
۱ – كمتر از غذاهای كنسرو‌ شده استفاده كرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف كنید.

۲ – از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

۳ – غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

۴ – مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع كنید.

۵ – سوسیس و كالباس را محدود كنید و در یك كلام سالم غذا بخورید .

۶ – آخرین توصیه این‌ كه با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

برچسب

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در خصوص “توصیه هایی برای جلوگیری از پیری زودرس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =

دسته بندی